We Are Humans
logo
We Are Humans är ett företag som brinner för annons- och konverteringsoptimering. Vi älskar det vi gör och gör det vi älskar. Vill du få dina annonser i sociala medier att nå nya höjder?
Kontakta oss gärna för att få veta mer.
Vi vet att vi inte kan växa om inte ni växer. Vi arbetar på era villkor och enligt era företagsmål. Se oss inte som konsulter, se oss som en del av gänget.

SE: +46706840103

DK: +4531219155

SE: info@wearehumans.se

DK: info@wearehumans.dk

info@wearehumans.se

Top

7 tips till konverterande Facebook-annonser

7-TIPS-FOR-KONVERTERANDE-FACEBOOK-ANNONSER

7 tips till konverterande Facebook-annonser

Att annonsera på Facebook kan alla. Men hur blir det egentligen riktigt bra? Hur står man ut ur bruset och skapar en Facebook-annons som ökar din ROI? Denna artikel är för dig som ställt dig just dessa frågor. Här listar vi 7 grymt enkla tips som garanterat konverterar dina Facebook-annonser och ökar din försäljning.

Trevlig läsning!

Psst, glöm inte punkt nr.6, enligt mig är det den viktigaste punkten.

 

1. Hur du konverterar dina Facebook-annonser med hjälp av dina kunder!

Hoppas du kan hålla en hemlighet. För detta säger jag i förtroende och det är världens äldsta reklamtrick. Som fortfarande fungerar galet bra. För att få en lyckad Facebook kampanj, använd dina kunders egna ord.

Content Facebook  Facebook-annonser-använd-kunders-ord-e1506322485188 7 tips till konverterande Facebook-annonser

Fråga bara dig själv, hur ofta besöker du en restaurang baserat på rekommendationer? Jag skulle gissa rätt så ofta!

En kund eller en influenser som hänvisar till din produkt, tjänst eller varumärke kommer ha mycket större effekt på dina konverteringar än alla försäljningssamtal du någonsin kommer göra. Varför ska du som företag då inte dra nytta av detta?

Nästa gång du ska utforma en Facebook-annons testa att använda en recension. En kort text eller något annat som beskriver en kunds positiva erfarenhet. Detta kommer skapa större trovärdighet kring din produkt och i sin tur bidra till ökad konvertering.

Content Facebook  Facebook-annonser-använd-influenser 7 tips till konverterande Facebook-annonser

 

2. Så ökar du försäljningen genom att ändra en enda rad

Det stämmer, öka konverteringen på dina Facebook-annonser genom att ändra rubriken. Vare sig du skriver en artikel eller ett blogginlägg så kan rubriken vara skillnaden mellan att lyckas och misslyckas. I en lyckad kampanj på Facebook svarar rubriken på frågan, ”What´s in it for me”. Den bästa rubriken är både beskrivande och säljande. Det är inte alltid lätt. Men följ dessa tre steg så kommer du en bra bit på vägen.

Content Facebook  Facebook-annonser-använd-humor 7 tips till konverterande Facebook-annonser

2.1. Få uppmärksamhet

Förbättra din rubrik och på så sätt öka chansen att din Facebook-annons bidrar till högre ROI genom att visa produktens fördelar. Vad har dina kunder för problem och hur kan du lösa dessa?
Exempel: Få en platt mage på bara 30 dagar.

2.2. Nå rätt publik

Var smart! Rikta din rubrik efter din målgrupp. Det är svårt att få en lyckad Facebook-annons om du inte vänder dig till din målgrupp.
Exempel: Du säljer en försäkring till personer över 65 år. Nämn detta i din rubrik. ”Försäkringen alla pensionärer har råd med”

2.3. Leverera ett fullständigt meddelande

En del av dina kunder kommer strunta i din annons och enbart läsa rubriken. Försök därför få med hela erbjudandet direkt för att säkerställa dig om att din annons på Facebook kommer bidra till ökad försäljning.

2.4. Dra in läsare till resten av annonsen

Du måste väcka läsarens intresse. Använd humor, va provokativ eller testa att använda ett mysterium.

 

3. Utforma din Facebook-annons rätt – så står du ut ur bruset

Föreställ dig en vanlig vardagskväll, du surfar runt på Facebook innan läggdags. Du kommer med största sannolikhet mötas av en mängd annonser som tävlar om din uppmärksamhet. Kanske lyckas någon av dem. Vad beror det på?

Vi matas ständigt med information och annonser. För att lyckas leverera en Facebook-annons som kommer öka din ROI måste du stå ut från massan. Det görs genom att leverera ett innehåll som är tilltalande, professionellt och paketerat i en lättillgänglig kanal.
Låter det svårt?

Som tur är finns det 3 knep att använda sig av:

3.1. Vem ska innehållet skapas för?

Okej vi börjar med det mest grundläggande. Vem ska innehållet skapas för, vem är din målgrupp? Vilka problem och funderingar vill din målgrupp ha svar på?

Svaren får du genom:
– Intervju med befintliga kunder
– Intervju med företagets säljare
– Analysera engagemang i dina sociala kanaler

3.2. Berätta en historia!

Skapa ett intressant innehåll utifrån den information du samlat. För att lyckas med dina Facebook-annonser måste du helt och hållet fokusera på vad kunden vill veta.

Exempel: Om du säljer blommor. Bli då den självklara källan för blomskötsel och blomsterbindning.

Var framför allt noga med att framföra:
– Vad du erbjuder
– Hur gynnar din produkt eller tjänst kunderna? Kort och gott vilka är fördelarna?
– Vad ska dina kunder göra här näst (Call to action). Du som annonsör måste uppmana dina läsare att ta nästa steg. Kanske finns det en ”läs mer knapp”. Kanske länkar du till hemsidan. Se då till att länken går direkt till produkten för att underlätta processen för kunden. Valet är ditt så länge det är tydligt!

3.3. Publicera och utvärdera

När du nu har skapat världens bästa innehåll är det dags att publicera. När det är gjort får du inte glömma av ditt inlägg. Analys och jämförelse är otroligt viktigt för att kunna lära av sina framgångar och motgångar. Vill du skriva annonser på Facebook som sticker ut ur mängden, glöm för guds skull inte att A/B testa dina texter.

Vad gjorde du bra och vad kan du göra bättre till nästa gång?

 

4. Bättre annonser med enklare text

”Copywriting är inte skönlitteratur”. Du kan ha varit poet på universitetet, men ett krångligt och överdrivet svårt språk kommer bara förvirra läsare. Målet är att använda ett lätt och ledigt språk som du vet att dina kunder kommer förstå. Ju färre ord för att få fram ditt budskap desto bättre för konverteringen av dina Facebook-annonser.

Content Facebook  Håll-ditt-budskap-simpelt-Facebook-annonser 7 tips till konverterande Facebook-annonser

Det finns en del riktlinjer för vad som bör och inte bör finnas med i en annons. Vad gäller layouten ska den precis som språket vara enkel. Texten ska vara luftig och presenteras på ett vitt underlag. Såklart ska rubriken vara överst och fånga läsarens uppmärksamhet. Om du väljer att använda bilder ska dessa representera fördelen som nämns i din rubrik.

 

5. Ställ relevanta frågor där svaret alltid är – JA

Mitt femte tips för att lyckas bättre med dina Facebook-annonser är att ställa frågor. Faktum är att du kanske läser just dessa ord nu på grund av att frågan i inledningen fångade ditt intresse. Att ställa en fråga är ett enkelt men effektivt sätt att fånga någons uppmärksamhet. Vilket är precis vad vi vill.

Content Facebook  Ställ-frågor-i-Facebook-annonser 7 tips till konverterande Facebook-annonser

Genom att ställa en fråga tvingar du läsaren att stanna till och bearbeta ditt budskap jämfört med om du enbart använt dig av ett påstående. Med frågor får du personen att känna sig delaktig i ”konversationen”. De är då mer villiga att fortsätta lyssna.

I din nästa annons, testa att ställ en intresseväckande fråga. Kanske blir personen så fångad att de inte ens tänker på att det är en annons de läser.

 

6. Rabbla inte massa funktioner – öka engagemang med fördelar

Denna punkt borde vara självklar. Ändå är det många som missar just denna detalj. Att presentera fördelarna snarare än funktionerna är ett känt försäljningsknep och kan appliceras oberoende på om du ska sälja in dig själv i ett personligt brev. Eller sälja din produkt via en Facebook-annons.

Content Facebook  Fördelar-hellre-än-funktioner-Facebook-annonser 7 tips till konverterande Facebook-annonser

För de flesta kunder är det betydligt viktigare att veta vad de får ut för värde av produkten, snarare än vad produkten har för funktioner. Använd dig av produktens fördelar och du kommer öka dina kunders engagemang.

En kund kommer inte bry sig om att tröjan du säljer är gjord av ull om de inte vet fördelen i att en ulltröja kommer hålla dem varma under kyliga kvällar. Ställ dig därför alltid frågan, vad har min produkt för värde för kunden. Presentera svaret och få garanterat Facebook-annonser som levererar högre konvertering.

Din viktigaste fördel är många gånger produktens ”unique selling point”. Det som gör din produkt bättre än konkurrenternas.

Det finns 3 krav för detta:

– Varje annons måste ge kunden ett löfte. Exempelvis, ”köp denna mobil så får du marknadens bästa kamera”
– Detta löfte måste vara något som dina konkurrenter inte kan eller vill erbjuda. Skapa ett unikt erbjudande.
– Löftet måste vara så starkt att det får dina kunder att välja dig framför dina konkurrenter.

Går din fördel att sätta in i de tre sammanhangen?
Om svaret är JA, grattis! Där har du din USP.

 

Endast idag presenterar vi punkt 7, läs den NU!

Reagerade du på rubriken? Bra det är poängen. I denna punkt berättar jag fördelarna med att chocka kunderna med ett brådskande meddelande.

Content Facebook  Tidsbestämda-Facebook-annonser-1 7 tips till konverterande Facebook-annonser

Det är ingen nyhet att konsumenter gillar att ta sig tid att jämföra produkter och tjänster innan de slår till. I dagens samhälle är detta fenomen vanligare än någonsin.

Konsumenter går ut och in i butiker. De samlar information via hemsidor, bloggar och andra recensioner. Har du otur väljer de kanske en billigare konkurrent. Genom att få kunder att agera nu istället för senare så ökar du dina chanser till att dina annonser på Facebook leder till försäljning.

Hur gör man då? Jo genom att skapa en brådskande känsla. En ”SKYNDA OCH KÖP… annars missar du en bra affär” känsla. Detta gör du enklast genom att använda fraser som:

– Endast idag
– Sista chansen
– Endast ett fåtal kvar
– Begränsad tid

Vill du veta mer eller behöver du hjälp med att skapa konverterande Facebook-annonser? Kontakta oss så hjälper vi dig gärna.

fanny@wearehumans.se

No Comments

Post a Comment