We Are Humans
logo
We Are Humans är ett företag som brinner för annons- och konverteringsoptimering. Vi älskar det vi gör och gör det vi älskar. Vill du få dina annonser i sociala medier att nå nya höjder?
Kontakta oss gärna för att få veta mer.
Vi vet att vi inte kan växa om inte ni växer. Vi arbetar på era villkor och enligt era företagsmål. Se oss inte som konsulter, se oss som en del av gänget.

SE: +46706840103

DK: +4531219155

SE: info@wearehumans.se

DK: info@wearehumans.dk

info@wearehumans.se

Top

Facebook Annonseringspolicies

Facebook-annonsering-policies

Facebook Annonseringspolicies

Det finns mycket som man kan tänkas vilja annonsera, men det finns mycket att tänka på. Allting går inte att annonsera på Facebook. Har du koll på vad du får och inte får annonsera? Eller hur du får eller inte får annonsera på Facebook? De annonseringspolicies som finns, finns för att säkerställa att det innehåll som visas på Facebook är lämpligt.

Annonseringspolicies

Innan en annons visas på Facebook eller Instagram går den igenom en process där det kontrolleras att annonsen inte strider mot Facebooks riktlinjer. Om din annons inte blir godkänd efter den blivit övergången kan man ofta ändra den så att den passar in i riktlinjerna. Blir annonsen inte godkänd får du ett mail som förklarar varför annonsen inte godkändes.

När du skapar din annons bör man hålla följande riktlinjer i bakhuvudet när man skapar sitt innehåll. Det här är valda delar ur Facebooks annonseringspolicies. Om du vill läsa alla punkter som kan tänkas beröra ditt annonseringsarbete, klicka här.

Personliga egenskaper

Annonser får inte anta eller insinuera, direkt eller rimdirekt, att man känner till en persons personliga egenskaper. Detta inkluderar namn, etnisk härkomst, sexuella läggning, fysikt eller mentalt handikapp, ekonomi, religion etc.

Det här innebär alltså att du inte kan skriva till exempel: “Du som har barn”, “Du som bor i…” etc. Du får alltså inte på något sätt skriva på så sätt att det antyder att du känner till vilken mottagaren är.

Vulgärt språk

vulgärt, oanständigt eller förnedrande språkbruk får inte förekomma. Det går att hitta en förteckning över ord som resulterar i avslagna annonser.

Det behövs knappast en förklaring till varför det här finns med. Håll en god ton i dina annonser. Dels är det trevligare för mottagaren och dels kan vulgärt språk leda till oönskad uppmärksamhet.

Vilseledande information

Annonser får inte innehålla falskt, missvisande eller bedrägligt innehåll. Alla påståenden som görs i annonsen måste gå att verifiera.Om annonsen länkar till en URL (hemsida) ska denna URL vara direkt kopplad till företaget, produkten, tjänsten eller varumärket som annonseras.

Bilder och videos är en stor del av annonseringen. När du väljer det material som ska finnas med i annonsen, oavsett om det rör sig om bilder eller videos får dessa inte innehålla:

Missvisande knappar

Bilder som är missvisande på så sätt att en person kan tro att vissa funktioner som inte är tillgängliga finns (exempelvis en play knapp) är inte tillåtet.

Före/efter bilder

Bilder som visar dramatiska förändringar (exempelvis viktminskning) får inte förekomma i annonser.

Sexuellt suggestiva

Annonser får inte använda material som är överdrivet sexuellt, visar för mycket hud eller klyvning.

Chock eller skrämsel

Bilder som är läskiga, blodiga eller sensationalistiska är inte tillåtna. Detta för att de kan chockera eller generera negativ respons från din målgrupp.

Varumärkesassociationer

Annonser får inte innehålla utgångna versioner av Facebooks eller Instagrams logga, eller använda annat innehåll som kan förvirras med Facebook eller Instagram. Dessutom får man inte vid användning av loggorna påstås vara ett samarbete med Facebook eller Instagram.

Text

Även fast det inte finns några riktlinjer för hur mycket text som får användas vid bildtext så finns det en rekommendation: mindre än 20% av din bild bör innehålla text. Det finns dock undantag, bland dessa finns kalligrafi, infografik och filmaffischer. Tänk även på att om du använder mer än 20% kan CPM & CPC öka.

Riktnings restriktioner

För att säkerställa en trygg miljö för alla på Facebook och Instagram finns det ytterligare begränsningar när man riktar sig till vissa målgrupper.

Annonsörer som fokuserar på alkoholförsäljning måste följa alla de lagar som finns för respektive land. För att säkerställa att annonsen visas för rätt åldersgrupp sätter Facebook ”rätt” ålder innan den godkänns. För Sverige är detta 25 år.

Om annonsen handlar om vitaminer eller tillskott måste åldern vara 18+

Finansiella tjänster, som banker, lån, kreditkort etc. måste ha en åldersgräns på 18+.

Det finns naturligtvis fler Annonseringspolicies som man bör ha i beaktning. Det här är enbart en lista på de vanligaste av Facebooks annonseringspolicies och hur det påverkar den svenska marknaden.

Vill du ha hjälp att reda ut vad du får och inte får annonsera om? Kontakta oss HÄR så hjälper vi dig gärna!

info@wearehumans.se

No Comments

Post a Comment