We Are Humans
logo
We Are Humans är ett företag som brinner för annons- och konverteringsoptimering. Vi älskar det vi gör och gör det vi älskar. Vill du få dina annonser i sociala medier att nå nya höjder?
Kontakta oss gärna för att få veta mer.
Vi vet att vi inte kan växa om inte ni växer. Vi arbetar på era villkor och enligt era företagsmål. Se oss inte som konsulter, se oss som en del av gänget.

SE: +46706840103

DK: +4531219155

SE: info@wearehumans.se

DK: info@wearehumans.dk

info@wearehumans.se

Top

Facebook Samlingsannonser – Collection ads – Allt du behöver veta!

Facebook samlingsannons

Facebook Samlingsannonser – Collection ads – Allt du behöver veta!

När man annonserar på Facebook drar man nytta av att få visa sina annonser för en väldigt riktad målgrupp. Genom att annonserna visas i mottagarens egna flöde är chansen större att mottagaren interagerar med annonsen. Detta till skillnad från många andra typer av annonser. Annonser på webbsidor och i sökmotorer blir betydligt oftare ignorerade av mottagaren. Facebook har nu släppt en ny sorts annons som är högintressant. Särskilt för den som vill synas med sina produkter och sitt varumärke på Facebook. Denna annonstyp har fått namnet collection ad eller på svenska samlingsannons.

Hur fungerar samlingsannonser?

Facebooks nya annonsformat är riktat mot användare av Facebooks mobilapp. Den kombinerar flera olika annonseringstyper för att skapa ett format med chans till hög konvertering. I många aspekter liknar samlingsannonser dynamiska produktannonser.

I sitt flöde ser användaren en video, bild, eller liknande som du som annonsör väljer. Under denna visas fyra av dina produkter som du antingen kan välja själv eller låta Facebook välja ut från din produktkatalog. Valet grundar sig utifrån vad som bedöms vara lämpligt för just denna användare. Om användaren sedan klickar på din samlingsannons slussas denne vidare till en automatiskt genererad Facebooksida. Denna sida kan innehålla upp till 50 av dina produkter sorterade efter relevans. Det är först när användaren sedan klickar på någon av dina produkter som denne lämnar Facebook och slussas vidare till din webbshop.  Förhoppningsvis avslutar de också sitt köp.

Samtidigt introducerar Facebook också möjligheten för annonsörer att kunna mäta så kallade outbound clicks. Det vill säga hur många användare som via annonsen klickar vidare till din webbshop. Detta gör att man kan mäta exakt hur bra ens annonser fungerar i flera steg. Först bevakar man hur många som initialt klickar på annonsen. Sedan hur många som sedan klickar vidare till webbshoppen. Slutgiltigen ser man hur många av dessa som avslutar ett köp. Att noggrant bevaka och utvärdera sina annonser för att hitta de mest lönsamma annonserna och målgrupperna är viktigt för alla typer av Facebookannonsering.

Facebook  samlingsannons-bildervideomobil-300x300 Facebook Samlingsannonser - Collection ads - Allt du behöver veta!

Vad är fördelarna med en samlingsannons?

Samlingsannonser kombinerar möjligheterna att kunna visa ett flertal utvalda produkter i en och samma annons och att engagera och fånga uppmärksamhet med en intressant video. Det är alltså möjligt att visa upp ett större antal produkter än tidigare. Dessutom kan man använda flera olika format i en och samma annons.

En duktig marknadsförare kan hitta många kreativa sätt att använda detta på. En E-handel som säljer fiskeutrustning kan till exempel på vårkanten lägga upp en underhållande video om hur man förbereder sig för årets första fisketur. Denna kan sedan kombineras med ett flertal produkter som finns med i videon. Genom att sedan rikta denna annons mot Facebook användare som intresserar sig för diverse naturupplevelser har man en annons som kommer att stå ut i dessa användares flöden. Dessutom kan den generera gott om besök och försäljning till webbshoppen.

Videomaterial brukar fungera väldigt bra på Facebook. Genom att ha en rolig, inspirerande eller intressant video som knyter an till dina produkter har du goda möjligheter att driva en lönsam kampanj. Det finns också chans att din video genererar ytterligare trafik och exponering för ditt varumärke. Detta då användare i din målgrupp gillar eller delar din video. Alltså kan rätt sorts annons få en betydligt större spridning än vad du betalade för. Det här är en av styrkorna med Facebook som plattform för annonsering överlag. Samlingsannonser ser ut att bli ett utmärkt alternativ för den som vill utnyttja detta och skapa kreativa annonser för Facebooks mobilanvändare.

Vill du ha hjälp med idéer eller hjälp med att sätta upp en samlingsannons eller produktkatalog? Kontakta oss här , så hjälper vi dig.

info@wearehumans.se

No Comments

Post a Comment