We Are Humans
logo
We Are Humans är ett företag som brinner för annons- och konverteringsoptimering. Vi älskar det vi gör och gör det vi älskar. Vill du få dina annonser i sociala medier att nå nya höjder?
Kontakta oss gärna för att få veta mer.
Vi vet att vi inte kan växa om inte ni växer. Vi arbetar på era villkor och enligt era företagsmål. Se oss inte som konsulter, se oss som en del av gänget.

SE: +46706840103

DK: +4531219155

SE: info@wearehumans.se

DK: info@wearehumans.dk

info@wearehumans.se

Top

Facebook Dynamiska produktannonser – DPA -Facebook annonsering på Autopilot

Dynamiska produktannonser - DPA

Facebook Dynamiska produktannonser – DPA -Facebook annonsering på Autopilot

Facebook är en fantastisk plattform för marknadsföring. Speciellt för den som bedriver e-handel. Genom kampanjer på Facebook kan man nå ut med sin annonsering till specifika målgrupper. Man kan rikta sina annonser mot specifika geografiska områden, åldrar och kön och olika intressen. Läs gärna artikeln här för att kunna välja den rätta målgruppen för din annonsering. Tyvärr blir inte alla som besöker din e-handel automatiskt kunder. Somliga besöker din sida utan att handla något. Andra kanske går så långt att de lägger produkter i kundvagnen men sedan väljer att inte slutföra sitt köp. Det är här som Dynamiska produktannonser, eller DPA kommer in. Genom att hjälpa dig få större försäljning.

Men det är inte förlorade möjligheter och bortkastade reklampengar. Genom att interagera med din sida har de redan visat ett intresse för dina produkter. Med ytterligare riktad marknadsföring är chansen stor att en sådan besökare kan bli en kund.

Hur fungerar dynamiska produktannonser?

DPA används för att visa annonser för Facebookanvändare baserat på deras tidigare besök på din sida. Dynamiska produktannonser är den annonstyp på Facebook som idag fungerar bäst. Den fungerar så bra dels för att den riktar sig till personer som redan visat intresse för ditt företag, och för att den visar relevanta annonser. För att kunna göra detta använder sig Facebook av tre faktorer.

Facebook Pixel

En pixel är en bit kod som du installerar på din sida. Pixeln håller koll på dina besökares beteende och används för att utvärdera dina kampanjers effektivitet. När man arbetar med DPA hjälper den att bestämma vem som ska se din dynamiska produktannons. Att använda en Facebook pixel är viktigt oavsett vilken annonstyp du använder.

Produktkatalog

För att Facebook ska kunna visa rätt produkter för dina annonser måste du ladda upp din produktkatalog. En fil med produktkatalog går att skapa manuellt i Excel. Eller så kan man använda sig av ett externt program för att skapa en så kallad produktfeed. Din produktkatalog uppdateras automatiskt när du lägger till eller tar bort produkter från ditt sortiment. En dynamisk produktannons är alltså en annons som inte behöver något underhåll när den väl är uppe. Dessutom håller Facebook reda på pris och lager. Även Facebooks samlingsannonser använder din produktkatalog för annonsering.

 Annonsmall

Genom att skapa en eller flera mallar kan man styra den reklamtext som ska visas på dina annonser. Genom att göra sina mallar korrekt kan man se till att ens annonser alltid har rätt produktnamn, priser och rabatter oavsett vilken eller vilka produkter som visas.

Olika användningar för DPA

Efter att ha installerat allt man behöver kan man börja skapa sina dynamiska kampanjer. Det finns en rad olika användarbeteenden som kan användas som en trigger för en dynamisk annons.

  • Besökare som tittat på produkter utan köp.
  • Besökare som lagt produkt i kundvagn utan att slutföra köp.
  • Merförsäljning av tillbehör till produkt som en kund redan har köpt.
  • Annonser till kunder om tidigare handlat men inte besökt sidan på en längre tid.

Facebook  Utan-att-slutföra-köp-300x300 Facebook Dynamiska produktannonser - DPA -Facebook annonsering på Autopilot

Det går att använda mer avancerade triggers än de mest grundläggande. Den vanligaste typen av DPA är till en besökare som tittat på produkter eller lagt i kundvagn. Det är denna typ av annons man bör börja med som sin första typ av annons. En vanlig strategi är att visa en annons för en produkt som användaren tidigare sett och i annonsen inkludera en rabattkod som den extra morot besökaren behöver för att slutföra sitt köp. För att kunna välja ut en relevant målgrupp behöver du först skapa en custom audience.

Det här är bara första delen av produktannonsen. Den andra delen är vad för slags annons man ska visa för besökarna. Man kan välja att visa en annons för en enskild produkt eller ett flertal i en så kallad karusellannons. Det går att ställa in vilka produkter eller produktkategorier man vill visa. Exempelvis kan en klädbutik på nätet välja att dela upp dam- och herrkläder och visa upp relevanta produkter för rätt målgrupp.

Vem bör använda Dynamiska produktannonser – DPA?

DPA är en mycket kraftfull typ av Facebookannonsering och kan användas för de flesta typer av e-handel. För den som redan driver framgångsrika annonskampanjer på Facebook kan DPA bli ett bra komplement till de övriga annonserna. Precis som med andra typer av annonsering online finns det dock en hel del fallgropar.  En dålig kampanj kan bli kostsam. Därför väljer många att anlita extern hjälp för att få ut det mesta av sin annonsering. För en e-handel med lite större omsättning betalar den investeringen oftast sig själv väldigt fort. Vill du ha hjälp med dina dynamiska produktannonser? Vi hjälper dig med allt från produktkatalog till utförande, kontakta oss här

info@wearehumans.se

No Comments

Post a Comment